Osaühing ja maksud: optimeerimine vs maksupettus osaühingust väljamaksete tegemisel*

Maksustamine: dividend vs juhatuse liikme tasu vs töötaja palk

Alates 01.01.2025 on maksude optimeerimise võimalused osaühingute jaoks veidi piiratumad kui seni. Näiteks ei saa osaühing enam rakendada madalamat tulumaksumäära regulaarselt makstavate dividendide puhul. Eeltoodule kehtivad küll üleminekusätted nende osas, kes seda skeemi varasemalt rakendasid, kuid seda erandit siin kirjutises ei käsitleta (erandite kohta teabe leidmiseks ujuge ise EMTA veebis ringi).4 See vähendab dividendi atraktiivsust maksude optimeerimise mõttes, aga vaid veidi. Lõppastmes on dividend osaühingust raha seaduslikul viisil välja viimiseks alates teatud summast siiski selgelt atraktiivsem variant kui selle alternatiivid.

Seoses tulumaksutõusuga on osaühingust dividendi maksmisel tulumaksukohustus nüüdsest arvutatav valemiga 22/78.5 Ettevõtte mätta otsast vaadates on ettevõttest kasumi väljaviimine maksustatud ca 28% ulatuses tulumaksuga. Näiteks selleks, et osanik saaks dividendina kätte 1000 eurot, peab osaühing maksma riigile tulumaksu summas 282,05 eurot. See tähendab, et dividendimakse kogukulu osaühingu jaoks on sel juhul 1282,05 eurot.

Juhatuse liikme tasu välja maksmisel on võrreldes töötajale palga maksmisega ettevõtte maksukoormuse vaatest vaid marginaalne erisus: töötuskindlustusmaks, mida peab maksma vaid juhul, kui OÜ ja inimese vahel on sõlmitud tööleping. Töölepingu puhul on oluline teada, et see loetakse sõlmituks sõltumata dokumendi pealkirjast, kuid sellest hiljem täpsemalt.

Seega tuleks osaühingul raha välja maksmisel juhatuse liikme tasu või palgana tasuda ja/või kinni pidada järgmised maksud:

  • tulumaks 22%;
  • sotsiaalmaks 33%;
  • kogumispensionimakse 2%, 4% või 6%;6
  • töötaja palga puhul lisaks töötuskindlustusmaks 1,6% + 0,8 % ehk kokku 2,4%.

Lähtuvalt Eesti riiklikust teatrietendusest nimega “palgafond vs brutotasu vs netotasu süsteem”, kus me kõik teeskleme, et meil ei ole tööjõumaksud üldse mitte nii kõrged, tuleb eristada, mis summa pealt mis maksu tasutakse või kinni peetakse:

  • sotsiaalmaksu “tasub tööandja” ehk nt 1000-eurose brutotasu korral tasub ettevõte 1000*0,33=330 eurot riigile;
  • tulumaksu “tasub töötaja/teenuse osutaja”, st ettevõte peab selle inimese nimel tema brutotasust kinni ja tasub riigile; 1000 eurot kuus on 12 000 eurot bruto aastas, mispuhul on 01.01.25 seisuga maksuvaba tulu aastas 7848 eurot ehk kuus 654 eurot, mistõttu tuleb tulumaksu arvestada 1000-654=346 eurot pealt, kuid sellest tuleb esmalt maha arvata veel kogumispensioni- ja (töötaja puhul) töötuskindlustusmaksed, mis tähendab lõppastmes:
    • töötaja palga puhul tulumaksukohustust (346-20-16)*0,22=68,2 eurot;
    • juhatuse liikme tasu puhul (346-20)*0,22=71,72 eurot;
    • need summad peab OÜ kinni brutotasust ning kannab inimese nimel riigile.
  • kogumispensionimakse on samuti midagi, mille osaühing kinni peab ehk madalaima määra puhul nt 1000*0,02=20 eurot;
  • töötuskindlustusmakse puhul tuleb eristada töötaja osa 1,6% ehk 1000*0,016=16 eurot, mis peetakse 1000-eurosest brutotasust kinni, ning tööandja osa 0,8%, mille tasub tööandja enda nimel riigile ehk 1000*0,008=8 eurot.

Sotsiaalmaksu puhul tekib lisaks üks oluline nüanss: tööandja peab töötaja palga pealt tasuma sotsiaalmaksu minimaalset kuumäära.7 Juhatuse liikme tasu maksmise puhul sellist kohustust otsesõnu pole, kuid kui inimene soovib riiklikku ravikindlustust, tuleb ka juhatuse liikme tasu pealt maksta minimaalset sotsiaalmaksu kuumäära. Sotsiaalmaksu kuumäär sõltub miinimumpalgast ehk see muutub ajas. Sotsiaalmaksu minimaalseks kuumääraks alates 2025.a on 270,6 eurot kuus.

Maksuvaba tulu on 2025.a 654 eurot kuus, kuna jätkuvalt kehtib nn maksuküür, mille kohaselt arvestatakse maksuvaba tulu täiest ulatuses aastatulu puhul kuni 14 400 eurot. Sealt kuni aastatuluni 25 200 eurot väheneb maksuvaba tulu ning alates aastatulust üle 25 200 euro on maksuvaba tulu null.9

4 https://www.emta.ee/ariklient/maksud-ja-tasumine/tulumaks-ja-sotsiaalmaks#uleminekusatted (14.01.2025)

5 ibid

6 https://www.emta.ee/ariklient/maksud-ja-tasumine/tulumaks-ja-sotsiaalmaks/kohustusliku-kogumispensioni-makse (14.01.2025)

7 Vt § 2 lg 2 ja § 21 sotsiaalmaksuseaduses, https://www.riigiteataja.ee/akt/127092024008 (14.01.2025)

8 Vt § 5 lg 2 p 4 ravikindlustuse seaduses, https://www.riigiteataja.ee/akt/112122024020 (14.01.2025).

9 https://www.emta.ee/eraklient/maksud-ja-tasumine/maksusoodustused/maksuvaba-tulu-arvestamine (14.01.2025)

Lehed: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Rangelt vajalikud veebiküpsised

"Rangelt vajalikud veebiküpsised" peaksid lubatud olema, et süsteem saaks meeles pidada sinu eelistusi seoses veebiküpsiste kasutamisega.

Kui sa sellest veebiküpsisest keeldud, siis ei ole võimalik sinu eelistusi veebiküpsiste osas salvestada. See tähendab, et pead veebilehe igakordsel külastamisel uuesti veebiküpsiste osas valikuid tegema.

3ndate osapoolte veebiküpsised

See veebileht kasutab Google Analytics tarkvara, et koguda anonüümselt statistilist teavet nagu veebilehe külastajate arv ning enim vaadatud lehed.

Selle veebiküpsise lubamine võimaldab veebilehte parendada.